Gemeentebestuur wil snelle fietsers op gevaar wijzen

Op 25 mei 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbare werken

Het gemeentebestuur van Sint-Amands wil met dat van Bornem rond de tafel gaan zitten om te bekijken hoe een sensibiliseringsactie kan worden gehouden om het gevaar van snelle fietsers op de Scheldedijken te beperken.

“In het weekend zijn er grote groepen wielertoeristen die soms hoge snelheden halen op de kaai van Sint-Amands”, zegt Patrick De Luca (N-VA). “De wandelstrook begint aan de grens met Mariekerke en loopt tot aan de Briel in Buggenhout. In het weekend wordt dit stuk ook veel gebruikt door wandelaars.”

“Het gebeurt vaak dat jonge gezinnen

of argeloze wandelaars moeten wegspringen voor groepen fietsers die veel te snel rijden en roepend hun komst aankondigen”, zegt De Luca. “Ons voorstel is om op de wandeldijk in het weekend en alle dagen van juli en augustus maar groepen van maximaal tien wielertoeristen toe te laten. We moeten ook het gesprek aangaan met Bornem en Buggenhout om te zien of deze maatregel niet kan doorgetrokken worden.” De Luca pleitte ook voor een doorgedreven communicatie om die maatregel kracht bij te zetten.

Schepen Bart De Schutter (LOS) zei dat hij alvast wil gaan praten met het gemeentebestuur van Bornem en later dat van Buggenhout en Dendermonde. “Het heeft geen enkele zin om welke maatregel dan ook alleen voor onze gemeente te nemen”, zegt hij. “We willen geen nieuwe regels invoeren. Voor je het weet, zit je met een draak van een reglement dat je niet eens voldoende kunt controleren.”

Humoristische borden

“Wij denken dat het gevaar niet zozeer bij de grotere groepen fietsers zit, maar

bij kleine groepjes en enkelingen die veel te snel rijden”, zegt De Schutter. “We willen vooral werken aan sensibilisering. Mensen moeten meer respect hebben voor elkaar en zo de dijk veilig houden. Als de mensen meer rekening houden met elkaar zullen er minder conflicten zijn.”

Koen Segers (OPEN) vroeg te overwegen om snelheidsremmers te plaatsen en zeker ook humoristische borden om mensen te sensibiliseren. (gdb)

Gazet van Antwerpen/Mechelen, Wo. 25 Mei 2016, Pagina 13