N-VA Puurs: Sluit erkende vluchtelingen aan bij de Hulpkas en niet bij CM

Op 5 mei 2016, over deze onderwerpen: OCMW

N-VA Puurs: Sluit erkende vluchtelingen aan bij de Hulpkas en niet bij CM

Tijdens de laatste OCMW-raad deed OCMW-raadslid Cathy Dedecker (N-VA) een oproep naar het Puurse OCMW om erkende vluchtelingen aan te sluiten bij de gratis Hulpkas en niet bij de Christelijke Mutualiteit.

De Hulpkas voor ziekte en invaliditeitsverzekering is volledig kosteloos voor de cliënt en het OCMW. In tegenstelling tot alle andere ziekteverzekeringen waar men verplicht wordt om een bijkomende ziekteverzekering af te sluiten. Dit tot 100 euro per alleenstaande persoon. Deze bijkomende verzekering komt tussen bij luxeproducten, zoals saunabezoek, vakantiekampen voor de kinderen, en dergelijke. Het OCMW maakt hier onnodige kosten, die beter besteed kunnen worden.

“Wij vragen dan ook aan het bestuur de cliënten te adviseren naar wat het beste bij hun situatie past”, aldus Cathy Dedecker “En in de overgrote meerderheid van de gevallen is dat de Hulpkas. Dat kost de cliënt en het OCMW niets. Ze voorziet in zowat alles van wat de patiënt nodig heeft”.

Tenslotte is de Hulpkas voor ziekte en invaliditeitsverzekering een overheidsinstelling. In tegenstelling tot alle andere mutualiteiten staat hier geen zuil van godsdienst of politieke strekking achter en is dus volledig neutraal. Het OCMW is ook een overheidsinstelling en zou dus ook beter zo neutraal mogelijk werken.