Zuhal Demir investeert in betere waterbuffering in Puurs-Sint-Amands

Op 5 februari 2021, over deze onderwerpen: Leefomgeving, Openbare werken, Ruimtelijke ordening

De vernieuwing van de elektromechanica van de pompgemalen op de Grote Molenbeek en op de Zielbeek moet Puurs-Sint-Amands beschermen tegen wateroverlast

Buffer- en wachtbekkens, dijken en pompen spelen een cruciale rol om Vlaanderen te beschermen tegen overstromingen. In heel Vlaanderen werden op strategische plaatsen wacht- en bufferbekkens aangelegd en dijken gebouwd met een totale capaciteit van 27.684.744  m3.

Ook Puurs-Sint-Amands wordt in de toekomst beter beschermd tegen wateroverlast. De elektromechanica van de pompgemalen op de Grote Molenbeek en op de Zielbeek worden vernieuwd. Daarnaast worden voorbereidende werken gestart om nieuwe roosterreinigers te plaatsen op de pompgemalen van Vliet en Zielbeek.

“De laatste jaren krijgen we te maken met extremere weersomstandigheden”, weet ook Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir. “Om ook Puurs-Sint-Amands weerbaarder te maken tegen die nieuwe realiteit met lange periodes van droogte afgewisseld door hevige regenval op korte tijd, staan ook langs de Molenbeek en Zielbeek werken gepland.”

Erwin Mertens, voorzitter van N-VA Puurs-Sint-Amands is tevreden met steun uit Vlaamse hoek: “Onze gemeente heeft in het verleden al vaker te kampen gehad met wateroverlast. De optimale werking van de pompgemalen zal er in de toekomst mee voor zorgen dat we ook bij langere periodes van regen de voeten kunnen drooghouden.”