Programma

De N-VA wil een klaar en duidelijk beleid in Puurs-Sint-Amands voeren. Onze blik is op de wereld gericht, maar onze wortels liggen in onze straat, wijk, dorp en deelgemeente. Elke deelgemeente heeft een eigen verhaal, een uniek karakter en de gekende troeven; die willen we tot uiting laten komen zodat onze gemeente een warme en bestuurskrachtige thuis in Vlaanderen wordt.

Ons erfgoed zoals het Fort van Liezele en het Emile Verhaerenmuseum moeten we koesteren, want cultuur leidt tot gemeenschapsvorming. Ons rijke verenigingsleven en de talrijke burgerinitiatieven vormen het fundament van een bloeiende gemeenschap en verdienen alle mogelijk steun. N-VA Puurs-Sint-Amands wil nette en propere deelgemeenten met veel groen en slimme mobiliteit.

Veiligheid is een belangrijk punt voor N-VA, daarom pleiten we voor bestuurlijke handhaving. Wij gaan voor een veiligheidscultuur met een rechtvaardig lik-op-stukbeleid. Het gaat om een collectieve verantwoordelijkheid van burgers en overheid. Burgers zijn voor de gemeente een onmisbare partner in de strijd tegen criminaliteit en overlast. Zij kennen hun buurt immers als geen ander. Tegelijk versterken we het rechtvaardigheidsgevoel en bewaken we ons burgerschap, waarbij we nieuwkomers integreren in ons rechten- en plichtenverhaal.

N-VA is een democratische partij die steunt op verantwoordelijkheid. Wij houden niet van gecentraliseerde bureaucratieën, ambtelijke doolhoven en versnipperde belastingen. Wij willen een verantwoordelijk, slank en doelgericht bestuur vormen. Verantwoordelijkheid is ook ondernemen. Onze bedrijven in Puurs & Sint-Amands zijn de basis van onze welvaart en moeten alle kansen krijgen. Maar verantwoordelijkheid is ook zorgen voor elkaar. Armoede bestrijd je niet door geld uit te delen, maar door mensen aan een job te helpen. We geloven in zelfvertrouwen en in mensen die hun eigen keuzes maken, niet in mensen afhankelijk maken van de staat. Met een programma dat inzet op verantwoordelijkheid, veiligheid en de Vlaamse identiteit trekken wij op 14 oktober naar de stembus. Zo tonen we aan dat de verandering ook in Puurs & Sint-Amands mogelijk is.

Thuis in elke deelgemeente

Thuis

Dorpsraad en burgerbegroting

De N-VA wil een adviesraad per deelgemeente. Het is de bedoeling dat deze raden de deelgemeenten vertegenwoordigen, hun noden en verzuchtingen bespreken en suggesties doen aan het gemeentebestuur. Daarnaast worden deze raden de spil in het organiseren van een jaarlijkse burgerbegroting, waarbij de burgers een procent van de begroting zelf kunnen aansturen.

Minder schulden, lagere belastingen

Een slanke overheid vermindert niet alleen de belastingfactuur, maar biedt ook de ruimte voor de gemeenschap om zelf initiatief en verantwoordelijkheid op te nemen.

Aanvullende personenbelasting: een graduele verlaging naar 6,5%, afschaffen van algemene gemeentebelasting van 60 euro per gezin, belastingvrije som voor kleine bedrijven.

Een klantgericht Puurs-Sint-Amands

In de deelgemeenten voorziet de N-VA een aanvullend gemeenteloket. In Breendonk en Ruisbroek kunnen de dienstencentra Paepenheide en De Nieuwe Ark hier vanzelfsprekend voor dienen. In Sint-Amands is het huidige gemeentehuis de logische keuze. Voor Liezele, Lippelo, Oppuurs en Kalfort bekijkt ze hoe we deze dienstverlening kunnen enten op bestaande zalen, sportcentra of andere gemeentelijke infrastructuur.

Dienstverlening mindermobiele burgers en digitalisering

Het moet mogelijk zijn dat ambtenaren van de gemeente naar het WZC zelf gaan om er na afspraak documenten voor minder mobiele senioren in orde te brengen.

zoveel mogelijk informatie op een geordende, eenvoudig toegankelijke en vlot te raadplegen wijze op de webpagina ter beschikking.

Een veilige thuis voor iedereen

Veilig

Gemeentelijke administratieve sanctie (GAS)

N-VA Puurs–Sint-Amands zal Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS) versterken om daders van sluikstorten, kleine criminaliteit en overlast te bestraffen.

Buurtinformatienetwerken (BIN)

Buurtinformatienetwerken (BIN) promoten en onze inwoners ertoe aan te zetten om deze samenwerking met de lokale politie op te starten. Dat draagt bij tot meer sociale cohesie, sociale controle en vooral meer veiligheid.

Diefstalpreventie

Het aantal woninginbraken is in de meeste Vlaamse gemeenten gedaald, maar afgelopen winter steeg het  aantal inbraken met 50% in Puurs.

Sluipverkeer

Door onze ligging aan de A12, N16 en N17 is onze gemeente het slachtoffer van heel wat sluipverkeer. De N16 wordt meer en meer gebruikt als alternatieve route tussen Gent, Antwerpen en Brussel, waardoor het verkeer er alsmaar toeneemt. Dit resulteert in sluipverkeer door onze dorpskernen.

Wegennetwerken en de verkeersstromen door de gemeente in kaart om ingrijpend te actualiseren. Aan de hand van die gegevens zal vervolgens gericht ingegrepen worden op de pijnpunten

in het doorgaand verkeer.

Openbaar vervoer

De N-VA is voorstander van basisbereikbaarheid in plaats van basismobiliteit: een blind aanbodbeleid wordt ingeruild voor een slim en efficiënt vraaggestuurd model. Basisbereikbaarheid vertrekt van een gelaagd vervoermodel.

Parkeerbeleid

Waar en hoeveel parkeerplaatsen er worden voorzien en of ze al dan niet betalend zijn, moet per straat, buurt en deelgemeente bekeken worden – in het licht van de specifieke situatie ter plekke en de objectieve behoefte of het openbaar belang. De N-VA evalueert het betalend parkeren in Puurs-centrum en bekijkt of dit al dan niet nuttig kan zijn in andere deelgemeenten.

Route2school

De N-VA werkt samen met Route2school om de mobiliteitsknelpunten rond scholen in kaart te brengen en luistert hierbij vooral naar de opmerkingen van de scholieren en ouders. Voornamelijk leerlingen uit het middelbaar onderwijs gebruiken de fiets om zich van en naar school te verplaatsen. De nood aan een duidelijk overzicht van de veiligste (fiets)routes naar school is dus groot.

Met de fiets naar school

De N-VA rust alle scholen uit met een speciale fietsscanner en in het voorwiel van hun fiets krijgen de leerlingen een gepersonaliseerde chip. Fietsende scholieren krijgen een beloning in de vorm van dukaten die ze kunnen gebruiken op de plaatselijke kermis. (Bonheiden verhoogde het fietsgebruik van 12% van de schoolgaande jeugd, naar potentieel 62% fietsgebruik).

Een veilig fietspad tussen elk dorp

Er moeten tussen alle deelgemeenten comfortabele en veilige fietssnelwegen komen die de ruggengraat van het fietsnetwerk vormen.

Dit vullen we aan met de fietspaden van en naar de scholen. De N-VA stelt hiervoor een concreet actieplan op, met prioriteiten voor investeringen in de fietsinfrastructuur en voor het aanpakken van conflictpunten.

Met de fiets naar het werk

De N-VA voert sensibiliseringsacties over woon-werkverkeer met de fiets en ijvert voor fietsvriendelijke bedrijventerreinen. Ze sluit een mobiliteitsconvenant af met de betrokken bedrijven. In samenwerking met de lokale middenstand zet ze acties op waarbij fietsers in de bloemen worden gezet. De gemeente geeft het goede voorbeeld en zet maximaal in op fietsgebruik voor de eigen werking. Het gemeentepersoneel wordt gestimuleerd om de fiets te gebruiken.

Spoorlijn 52

De N-VA ijvert voor een heropstart van de spoorlijn 52 om de verbinding tussen Dendermonde en Sint-Amands enerzijds en Sint-Amands – Puurs anderzijds te verbeteren.

Hierbij voorziet de N-VA een station in Oppuurs en in Sint-Amands. Door een rechtstreekse verbinding met Dendermonde verhoogt de N-VA de leefbaarheid en het potentieel van Sint-Amands. Samen met het station van Puurs en Ruisbroek zullen deze stationzones de multimodale vervoershubs in onze gemeente zijn, waar men gemakkelijk kan overschakelen tussen auto, fiets, bus en trein.

Thuis in een groen Puurs-Sint-Amands

Groen

Kernversterking

Kernversterking met behoud van het eigen karakter van elke deelgemeente;

Verdichting van het bebouwde gebied, in plaats van openruimte te betonneren

Structureel beschermen van de open ruimte.

Natuur en open ruimte

De N-VA versterkt de open en groene ruimte door natuurontwikkeling, landschapsbeheer en een leefbaar platteland met voldoende plaats voor natuur en zachte recreatie, zoals wandelen en fietsen. De open ruimte is een onmisbaar goed voor de natuur, voor de lokale landbouw, voor zachte recreatie en ontspanning.

Aanplanting en onderhoud van groen

De N-VA trekt de nodige middelen uit om de reeds bestaande dreven en lanen in onze gemeente mooi te onderhouden. Wanneer er wegeniswerken moeten uitgevoerd worden, probeert ze maximaal de bestaande bomen te vrijwaren. Dit uiteraard met de nodige aandacht voor budget en verkeersveiligheid. Daarnaast gaat ze na langs welke wegen ze op een veilige manier bomenrijen kan aanplanten.

Duurzaamheid en groene energie

Om de productie van hernieuwbare energie een boost te geven neemt onze gemeente het initiatief om te ‘zonnedelen’. Zo kan wie zelf geen zonnepanelen kan leggen meegenieten van het rendement van groene energie. De N-VA stelt een plan op om op termijn alle verlichting op het openbare domein, zowel op de openbare weg als in de gemeentelijke gebouwen, te vervangen door LED-verlichting.

Landbouw

Het vrijwaren van de niet-bebouwde ruimte is onlosmakelijk verbonden met verdichting van de bebouwde omgeving. De bestaande open ruimte moet niet alleen worden behouden maar ook uitgebreid en versterkt tot een natuurlijk en samenhangend functionerend geheel, inclusief het landbouwgebied.

Zwerfvuil

Het is ook belangrijk om het zwerfvuil zo snel mogelijk te ruimen. Vuil trekt immers vuil aan. De burgers hierbij betrekken heeft dan ook twee voordelen. Ze verhoogt de inzet van de gemeente, ten tweede worden door de inschakeling van buurtbewoners ook anderen gesensibiliseerd over zwerfvuil.

Centrale afvalophaling

Om te besparen op de kosten en de overlast te beperken kan onze gemeente bij nieuwe woonprojecten een systeem van centrale afvalophaling invoeren. Ook dient bekeken hoe zo’n centrale afvalophaling kan opgestart in reeds bestaande appartementsblokken en dichtbebouwde wijken.

Wonen in een welvarend Puurs-Sint-Amands

Woningdifferentiatie in elke deelgemeente

De N-VA zet in op nieuwe en diverse woonvormen die betaalbaar zijn voor jonge gezinnen en ouderen. In plaats van hiervoor ruimte aan te snijden stimuleren we een optimale benutting van de bestaande ruimte in de verschillende dorpskernen. De N-VA zet blijvend in op het verwerven van een eigen woning, als een verzekering voor de toekomst. Het bezit van een eigen woning vergroot ook het verantwoordelijkheidsgevoel voor de eigen directe woonomgeving.

Sociale woningen

De N-VA geeft voorrang aan sociale huurders die al een binding met de gemeente hebben: wie er woont of werkt of van wie de kinderen in de gemeente schoollopen. Lokale binding zorgt voor een snellere en betere integratie en versterkt het maatschappelijk weefsel.

Retributie vreemdelingenkaart

De N-VA voert een retributierecht in voor de aflevering, verlenging, vervanging of vernieuwing van verblijfskaarten van vreemdelingen. Het bedrag hiervoor stelt ze op 50 euro en dit maximum één keer per jaar. (cfr. ook eigen inwoners betalen voor de aflevering van identiteitskaarten of internationale reispaspoorten).

Identiteitsfraude

De N-VA ondersteunt de federale overheid in de uitvoering van “bevelen om het grondgebied te verlaten”. Dus, geen gedoogbeleid voor illegale inwoners. Ze gaat identiteitsfraude tegen door lokale ambtenaren opleiding en vorming te geven in het herkennen van identiteitsfraude.

Integratie

Onze gemeente staat klaar om nieuwkomers te verwelkomen en op weg te helpen om hun toekomst uit te bouwen. N-VA wil dat nieuwkomers de lokale eigenheden en cultuur omarmen en ermee vertrouwd raken. Respect moeten we bevorderen, maar mogen we ook afdwingen. Het betreft echter een gedeelde verantwoordelijkheid van zowel de nieuwkomer, de gemeente als de gemeenschap.

Nederlands aanleren

Nieuwkomers ondervinden barrières in onze dienstverlening. Door hier vanuit de verschillende gemeentediensten gericht op in te spelen, zet de N-VA nieuwkomers op weg in domeinen als verblijfsdocumenten, OCMW-dienstverlening, huisvesting, onderwijs en werk. Integratie is ook een zaak van de samenleving in haar totaliteit.

Ondernemen in een welvarend Puurs-Sint-Amands

Welvaart

Kernversterking

De huidige belasting op uitstraling die de gemeente Puurs heft in het kernwinkelgebied schaft de N-VA af en ze creëert een fiscaal gunstig klimaat voor zaken die voor meer beleving in het centrum zorgen. Dit door het invoeren van een starterspremie en/of een herlokalisatiepremie voor zaken die naar het kernwinkelgebied komen. Bovenop voert de N-VA een belastingvrij tarief in, dat van kracht is in de hele gemeente voor zaken die slechts een beperkte oppervlakte innemen.

Meer beleving in alle deelgemeenten

Concreet houdt de N-VA bij de verkoop van gemeentelijk patrimonium in de verscheidene dorpskernen zoals oude gemeentehuizen of pastorijen niet alleen rekening met de prijs, maar ook met het project dat de koper er wil realiseren. Dit met het oog op het creëren van beleving in onze deelgemeenten.

Ondernemingsvriendelijke gemeente

De N-VA streeft naar een gezond evenwicht tussen het aanbod in onze dorpskernen en commerciële centra aan de rand zoals aan de N16. Bij de vestiging van zogenaamde baanwinkels waakt ze erover dat het om een aanvullend en niet om een concurrerend aanbod gaat. De N-VA stemt assortimenten zoveel mogelijk af op het winkelaanbod in de kern.

Toerisme als troef

Met het Fort van Liezele dat een van de best bewaard gebleven forten van de fortengordel rond Antwerpen en de nalatenschap van Verhaeren en de Schelde in Sint-Amands beschikt onze nieuwe gemeente over sterke en uitgesproken toeristische troeven, op basis van het eigen cultuurhistorisch erfgoed. Spijtige genoeg zijn deze pareltjes nog onvoldoende bekend buiten de gemeentegrenzen.