DNA-databank Vermiste personen definitief goedgekeurd

Op 6 december 2013

De Senaat heeft unaniem het wetsvoorstel goedgekeurd om een DNA-databank voor Vermiste Personen op te richten. Het ontwerp werd reeds eerder door de Senaat goedgekeurd maar kwam na enkele technische aanpassingen in de Kamer terug naar de Senaat.

Senator Inge Faes, indiener van de wet: "Het is voor de familie van mensen die langdurig vermist zijn echt belangrijk dat ze snel en duidelijk antwoord krijgen over hun dierbaren. Men zegt vaak dat ‘vermist’ erger is dan ‘overleden’. Alle mogelijkheden moeten dan ook benut worden om mensen die als vermist aangegeven zijn terug te vinden. De oprichting van een DNA-databank kan hierbij helpen."

DNA

Familieleden van vermiste personen kunnen er vrijwilig voor kiezen om DNA-materiaal van een vermiste persoon of van henzelf op te nemen in de databank. Als de politiediensten dan vermoeden dat ze een vermiste persoon hebben teruggevonden, dan kunnen ze in alle stilte een DNA-match doen.

Faes: "Op die manier wordt de familie van de vermiste persoon de pijn bespaard van hoop en teleurstelling telkens een lichaam wordt teruggevonden dat weleens dat van hun dierbare zou kunnen zijn."

1999

Op het terrein was men al lang vragende partij voor de oprichting van een DNA-databank Vermiste Personen.

"Hoewel de politieke beloftes teruggaan tot 1999, was er tot nu toe niets gerealiseerd. Na deze stemming in de Senaat hebben we nu eindelijk, bijna 15 jaar nadat de eerste plannen werden gemaakt, een DNA-databank voor Vermiste Personen", besluit Inge Faes.