Gemeente gaat op vraag van N-VA BlueAssist promoten

Op 7 maart 2016, over deze onderwerpen: Leefomgeving

Gemeente gaat op vraag van N-VA BlueAssist promoten

Op de gemeenteraad van april stelde fractieleider Jan Van Camp (N-VA) de gemeente voor om partner te worden van BlueAssist. Dat is een vzw die hulp biedt aan mensen met een geletterdheidsprobleem. Het voorstel werd “kamerbreed” goedgekeurd.

"Vlaanderen telt 660.000 mensen met een geletterdheidsprobleem, ofwel vijftien procent van de bevolking", zegt Jan Van Camp. "Het gaat onder meer om anderstaligen of mensen met beginnende dementie of met een mentale beperking. Voor hen is het niet evident om bijvoorbeeld aan een medeburger te vragen om hoe laat de bus aankomt. BlueAssist wil deze mensen een houvast bieden."

Met behulp van de BlueAssist-kaartjes of de BlueAssist-app kan de gebruikers zichzelf duidelijk maken en geholpen worden. Vaak worden de te voorziene vragen door een begeleider, mantelzorger of relatie van de gebruiker vooraf op de kaartjes geschreven of in de app gezet. Voor gebruikers die niet kunnen lezen wordt aan de vraag een pictogram of afbeelding gekoppeld om de juiste vraag te kunnen tonen.

"Momenteel zijn er in Puurs 8 personen aangemeld als BlueAssistant (mensen die de gebruikers van BlueAssist helpen, red.)", vervolgt Van Camp. “Met de steun van het gemeentebestuur hopen we om BlueAssist meer ruchtbaarheid te geven en meer mensen warm te maken om BlueAssistant te worden. Het is volledig gratis én je geeft een BlueAssist-gebruiker de kans om meer alleen op pad te durven."