N-VA Puurs WIL ROTONDES LATEN ADOPTEREN

Op 12 september 2016, over deze onderwerpen: Leefomgeving

N-VA Puurs WIL ROTONDES LATEN ADOPTEREN

N-VA Puurs vraagt dat de gemeente haar rotondes ter beschikking stelt van lokale ondernemers. De adopterende ondernemer realiseert de groenaanleg op de rotonde naar eigen ontwerp en onderhoudt die gedurende een bepaalde termijn. In ruil mag het bedrijf naar elke invalsweg toe een klein reclamebordje plaatsen. Lokale ondernemers kunnen zich zo in de kijker zetten en voor de groendienst komen er vele uren vrij voor ander groenonderhoud.

N-VA Puurs dient op de gemeenteraad het voorstel in om de rotondes ter beschikking te stellen van lokale bedrijven.

De openbare ruimte dient een positieve eerste indruk te creëren bij bezoekers en investeerders. Rotondes zijn daarvoor ideaal, met soms duizenden passanten per dag. Het onderhoud ervan is echter duur en een behoorlijke last voor onze gemeentelijke groendiensten.  Zeker sinds er geen pesticiden meer gebruikt mogen worden tiert het onkruid welig.

N-VA fractieleider Jan Van Camp “Rotondes zijn heel zichtbare eilandjes in een knooppunt van drukke auto- en fietswegen. Hierdoor hebben ze vaak een enorm promopotentieel. We stellen voor om de rotondes gratis ter beschikking te stellen van geïnteresseerde bedrijven. Het bedrijf realiseert de groenaanleg - volgens eigen ontwerp! – en doet het onderhoud.”

De adoptant onderhoudt de rotonde gedurende een afgesproken termijn. Dat kan zowel in eigen beheer als via een onderaannemer. In ruil daarvoor mag de adoptant promotie maken op de rotonde door middel van een reclamebordje ter hoogte van elke invalsweg.

“Creativiteit is welkom, maar mag uiteraard geen belemmering vormen voor de verkeersveiligheid en de bestaande signalisatie.”, aldus nog fractieleider Jan Van Camp. “Het rond punt moet mooi, verzorgd en uitnodigend zijn.”

Volgens de N-VA heeft dit systeem alleen maar voordelen: “Voor onze lokale ondernemers is dit een unieke opportuniteit om zich op een positieve manier in de kijker te zetten. Bij de gemeentediensten komen zo heel wat uren vrij die ze straks kunnen investeren in het onderhoud van de rest van de openbare ruimte. Deze adoptie komt dus ook het onderhoud op andere locaties ten goede. In Nederland wordt deze aanpak al heel lang en met succes gehanteerd.”

De Puurse N-VA-fractie hoopt op de gemeenteraad van 12 september voldoende steun te vinden voor hun voorstel zodat ook Puurs een mooie, groene en goed onderhouden openbare ruimte als visitekaartje kan hanteren.