Verkeersveiligheid: gemeentebestuur mist kans na kans

Op 5 januari 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbare werken

SNELHEIDSBEPERKING N17 IN LIPPELO
N-VA Sint-Amands vindt dat het gemeentebestuur jarenlang een rad voor de ogen gedraaid heeft over de snelheidsbeperking op de N17.
Op alle gewestwegen in Vlaanderen mag je maximum 90 km per uur rijden. In 2017 wordt dat 70 km per uur. Wil de gemeente die snelheid verlagen naar
50 km per uur, dan moet het gemeentebestuur een gefundeerd en degelijk samengesteld dossier opmaken om de wijziging aan te vragen. Het gemeentebestuur van Sint-Amands liet dat echter na.
De meerderheid diende nooit zo’n dossier in, alle verkiezingsbeloften ten spijt. Dat het wel kan, bewijst de 50 km- beperking op diezelfde N17 in Breendonk en in Baasrode.
N-VA-fractievoorzitter Patrick De Luca deed via Vlaams Parlementslid Marc Hendrickx (N-VA) navraag bij het kabinet van Vlaams verkeersminister Ben Weyts (N-VA). Wij houden u op de hoogte van zijn antwoord.

KRUISPUNT KATTESTRAAT-PANDGATHEIDE EN WILGENWEG
Iedereen in Sint-Amands, Oppuurs en Lippelo weet hoe gevaarlijk het kruispunt aan de Kattestraat-Pandgatheide en de Wilgenweg is. Het gemeentebestuur wil de tijdelijke proefopstelling nu definitief maken. Zij stelden daar al een aannemer voor aan. Waanzin ten top, want de tijdelijke opstelling druist tegen alle verkeerslogica in en zaait twijfel bij de weggebruikers.

Twijfel bij chauffeurs betekent hoe dan ook een verhoogd risico op ongevallen. Enkel duidelijkheid en een logische verkeersopstelling kunnen hier soelaas
bieden. Daarom vroegen de N-VA-gemeenteraadsleden om een studiegroep op te richten. De meerderheid legde dit opbouwende voorstel naast zich neer.
N-VA Sint-Amands eist met aandrang dat de situatie op dit kruispunt herbekeken wordt. Een rondpunt aanleggen, is in onze ogen enige goede oplossing.
Kan dat niet in de huidige legislatuur, dan moet men maar teruggrijpen naar de vorige verkeerssituatie, met voorrang in de richting Sint-Amands-Oppuurs en vice
versa. Alle andere werken die men nu wil uitvoeren zijn gewoon weggesmeten geld

Hoe waardevol vond je dit artikel?